3 tips voor een aantrekkelijke winkelpresentatie

Een winkel wordt niet zomaar op het gevoel ingericht. Hier en daar producten en artikelen neerzetten omdat daar plek is, is niet de beste strategie. Uw klanten moeten een prettige ervaring in uw winkel krijgen, die ze, plat gezegd, zo naar de kassa leidt.

Klanten naar binnen lokken

Ten eerste wilt u mensen naar binnen trekken. Met een mooi ingerichte etalage of de aankondiging van aantrekkelijke aanbiedingen wekt u interesse bij uw klanten. Met een stoepbord voor de deur of posters aan het raam kunt u duidelijk maken wat u te bieden heeft.

Goede opbouw en presentatie van artikelen

Maak het voor de klanten aantrekkelijk om iets te kopen. Dit doet u door uw producten overzichtelijk aan te bieden. Daarnaast geeft een mooie presentatie van de producten de klanten inspiratie om iets te kopen. Zet bijpassende artikelen bijvoorbeeld bij elkaar en zorg voor een logische volgorde. Verlichting doet ook veel. Zet uw nieuwste producten letterlijk in de spotlights. En controleer of er verder geen rare schaduwen ontstaan op andere producten.

U kunt uw producten ordenen en netjes presenteren met product displays. Deze zijn er in diverse maten en vormen, voor kleine artikelen zoals juwelen maar ook voor grotere artikelen zoals kleding. Als alle kleding in een rek hangt ziet de klant niet meteen welke items u heeft. Hiervoor moet hij eerst door de rekken gaan en alles één voor één een stukje uit het rek trekken om te bekijken. Zorg dat u uw bestsellers opvallend en op ooghoogte presenteert. Leg deze bijvoorbeeld bovenop het rek in een T-shirthouder. Daarnaast kunt u bijvoorbeeld ook bijpassende accessoires presenteren.

Duidelijke communicatie van prijzen

Klanten willen graag weten wat iets kost. Maak dit ook duidelijk zichtbaar. Ze zien het liever zelf dan dat ze erom moeten vragen, deze drempel is meestal te hoog want dan denken ze dat ze meteen vastzitten aan een opdringerige verkoper. Er zijn diverse prijskaarthouders die handig zijn voor verschillende typen producten. Grote vloerstandaards, kaarthouders om op een tafel te zetten of nog kleiner POS-materiaal, bijvoorbeeld deli pins. Deze kunnen in producten worden gestoken en zijn bijvoorbeeld handig bij levensmiddelen.

Genoeg ideeën dus om uw winkelvoorraad netjes te presenteren. Loop nu uw winkel maar eens na of hij aan deze tips voldoet.